Styrk%20din%20stemme%20kopi_edited.jpg

STEMMEN I CENTRUM

Hvad ønsker du at blive bedre til ?

SANG
I en sang/- stemmelektion tager vi udgangspunkt i hvad du vil arbejde med. 

I min tilgang til stemmen og sangen, tager jeg udgangspunkt i Komplet Sangteknik (CVT)

samt i et helhedsorienteret blik på stemme, sind og krop.

Vi gennemgår stemmens grundlæggende anatomi og du lærer gennem teori og praksis hvordan stemme, krop, vejrtrækning arbejder sammen og du vil opleve hvordan beherskelsen af din støtte kan forbedre din stemme og sang.

Herfra kan vi arbejde med din klang, volumen og timing, dit udtryk og toneomfang og dine fraseringer.
Beherskelsen af disse delelementer vil automatisk styrke din vokale sikkerhed og dermed også din selvtillid som sanger.

TALE

I arbejdet med talestemmen gennemgår vi ligeledes stemmens grundlæggende anatomi i teori og praksis, samt koblingen mellem stemme, vejrtrækning og krop.

Derfra retter vi fokus på hvad du ønsker. Det kunne eksempelvis være at blive bedre til at tale højt uden at blive hæs, at kunne variere din klang og intensitet afhængig af situationen, at tale i et toneleje som føles (og lyder)

behageligt, at huske pauser, ro og at trække vejret i din tale osv. 

HOLDBASERET UNDERVISNING:

- Masterclass med sang- og stemmeteknik i teori og praksis.  

- Rytmisk og improvisatorisk træning. (se under Rytme og improvisaton)


- Træning og afspænding målrettet sanger/-stemmekroppen. ( se under Voiceyoga )

- Fællessang med sange fra kunstnere som India Arie, Jai-Jagdeesh, Deva Premal, Beautiful Chorus mfl.

 
Overview.png
Overview.png
Support.png
Support.png
Twang.png
Twang.png
 
Vocal_tract.png
 

Komplet sangteknik er et overskueligt og konkret system.

Systemet er udviklet af en af verdens førende stemmeforskere, Cathrine Sadolin.

For mere information: www.completevocalinstitute.com

KOMPLET SANGTEKNIK

De tre overordnede principper er det grundlæggende i sang og vigtigt at kunne. Det gør det muligt at nå alle de høje og lave toner inden for den enkelte sangers omfang. Ud over det opnår du større rækkevide, længere fraser, mere power og undgår hæshed mm.
De tre overordnede principper skal overholdes uanset funktion & klangfarve.

1. Twang: 

Området over stemmebåndene danner en tragt, dette kaldes "epiglottis hornet'. Man frembringer twang når epiglottishornet gøres mindre ved at bringe strubelåget tættere på den nedre del af epiglottis hornet . Dette gør at lyden bliver klarere og ikke-luftig  og du kan øge din volume. Du er altid nødt til at bruge nødvendig twang for at få korrekt teknik og opnå let og uhindret brug af stemmen uanset hvilken tilstand, klangfarve  der anvendes. 

2. Støtte: 

Støtte er at modarbejde diafragma trang til at lukke den luft ud som er blevet inhaleret. Dette opnås ved at arbejde imod dens bevægelse. Under sangen skubbes musklerne i taljen eller Solar Plexus udad, mens maven ved navlen trækkes gradvist og sejt ind, samt rygmusklerne spændes. Musklerne i lænden forsøger at trække bækkenet bagud, mens musklerne i maven forsøge at trække bækkenet op under din krop. Denne kamp mellem mavemusklerne og musklerne i lænden er en værdifuld og vigtig del af støtten. Støtten skal ske i en vedvarende og kontinuerlig bevægelse, som om man arbejder med modstand i bevægelsen. Så længe der produceres lyd, skal der støttearbejde til. Støtte er kræver fysisk styrke, så det er en godt at være i god form.


3. Undgå fremskudt kæbe og stramme læber: Undgå fremskudt kæbe og læbespændinger, da det ofte udløser spændinger omkring stemmebåndene.  For at undgå læbespændinger er det også vigtigt at danne vokaler med tungen uden at ændre formen af munden for meget. Konsonanter frembringes som regel ved hjælp af spændinger, men da man i sang ikke hviler på konsonanter så længe som på vokaler, hindrer konsonanterne ikke sangen. 

De 4 funktioner: 

Brugen af stemmen kan opdeles i 4 funktioner: Neutral, Curbing, Overdrive og Edge (tidligere kaldt 'Belting"). Funktionerne afviger ved at have forskellige mængder af metallisk karakter. De fleste sangproblemer opstår på grund af forkert brug af funktionerne.  Hver enkelt funktion har en vis karakter, samt fordele og begrænsninger. For at undgå sangtekniske problemer er det vigtigt at kende og at respektere funktionernes begrænsninger. Når du kan synge alle funktionerne, er det muligt at skifte mellem dem under din sang, for at nuancere og opbygge sangen. Husk de tre overordnede principper uanset funktion. 

1. Neutral: 

Neutral er den eneste ikke-metalliske funktion. Der er ingen 'metal' i lyden. Neutral har en blød karakter og er den eneste funktion hvor du kan synge med luft uden at skade stemmen. Neutral er fundet ved at etablere en løs kæbe, og kan synges i alle tonelejer med alle vokaler. Generelt er Neutral fra rolig til medium høj lydstyrke.

2. Curbing: 

Curbing er en halv metallisk funktion. Curbing har en tilbageholdende karakter og lyder lidt klagende, ligesom når du klager dig på grund af en mavepine. Curbing kan findes ved at etablere et 'hold'. Alle vokaler kan anvendes. Men i den høje del af stemmen og ved etablering af funktionen, skal vokalerne være rettet mod ”O”, ”E”  & ”Unh” (som i 'hungry').

3. Overdrive: 

Overdrive er en af to hel-metalliske funktioner. Karakteren af Overdrive er ofte direkte og højt, som når man råber "hey" af nogen på gaden. Overdrive findes ved at etablere et "bid". Alle vokaler kan bruges i den lave del af stemmen, men i den høje del af funktionen, kan du kun bruge "Æ" og ”Å”.

4. Edge: 

Edge er den anden hel- metalliske funktion. Edge har en skarp og skrigende karakter, som barnegråd. Edge findes ved et tydeligt twanget epiglottis hornet. Edge kan bruge i alle tonelejer af stemmen. Kun twangede vokaler kan anvendes, da det twangede epiglottis horn er en betingelse for Edge.
Alle vokaler kan bruges i den lave del af stemmen, men i den høje del af stemmen og ved etablering af funktionen, kan du kun bruge ”E” , ”A” , ”Æ” og  ”Ø”.  Ved højere toner, bliver den skrigende karakter tydeligere. I Edge er det ikke muligt at opnå en lige så mørk klangfarve som i de andre funktioner, på grund af det meget tydelige twang, som altid vil gøre klangfarven lysere. 

Klangfarve: 

Alle funktioner kan farves lysere eller mørkere, nogle dog mere end andre. Klangfarven dannes I ansatsrøret (mundhulen). Alle sangere har forskellige mundhule og derfor har alle sangere sin egen særlige klangfarve. Mundhulens form kan bevæges i mange retninger, og derfor har vi mange muligheder for at ændre vores klangfarve.

Effekter: 

Ved effekter forstås de særlige virkemidler. Virkemidler der understreger sangerens udtryk eller stil. Mange af effekterne dannes i ansatsrøret. 

Før vi begynder at arbejde med effekter, er et vigtigt, at man behersker de 3 grundprincipper, den valgte funktion og klangfarve.

 
Skærmbillede 2021-03-16 kl. 16.12.04.png