STEMMEN I CENTRUM

Hvad ønsker du at blive bedre til ?

I en sanglektion tager vi udgangspunkt i hvad du vil arbejde med. 

I min tilgang til stemmen og sangen, tager jeg udgangspunkt i Komplet Sangteknik (CVT) samt i et helhedsorienteret blik på stemme, sind og krop.

Vi gennemgår stemmens grundlæggende anatomi og igennem teori og praksis lærer du hvordan stemme, krop, vejrtrækning arbejder sammen og hvordan støtten supporter din stemme & sang.

Herfra kan vi arbejde med din klang, toneomfang, lydstyrke, udtryk, timing, swing, improvisation og fraseringer.

I arbejdet med talestemmen gennemgår vi ligeledes stemmens grundlæggende anatomi i teori og praksis, samt koblingen mellem stemme, vejrtrækning og krop.

Derfra retter vi fokus på hvad du ønsker. Som fx. kunne være at blive bedre til at tale højt uden at blive hæs, en roligere og mindre skinger klang når du har brug for det, tale i et tonelejer som føles behageligt, husk pauser og trække vejret i din tale osv. 


Som sanger & performer er det godt at være i god form og være i god kontakt med sin krop og kroppens muskler.

For at understøtte og udvikle denne del af "stemmearbejdet", kan du vælge at supplere din sang - og stemmetræning med Sitayoga. 

( For mere info se under menuen: Sitayoga )

 

Praktisk & priser

Undervisningen tilrettelægges efter ønske og behov og kan sammensættes som du vil. 

Praktisk: 

En solotime a 50 min koster 600kr

eller ved køb af 3 lektioner 1500kr

Undervisningen foregår i København eller på Bornholm.

Når holdundervisning annonceres det via facebook & Instagram samt her på siden.

Kontakt mig, hvis I er flere interesserede, så vi sætter et hold op med det undervisningsfokus I ønsker. 

 

Udtalelser fra sangelever

Maria ~ tak for den måde du er som sanglærer for Jonas! Foruden at du kan dit kram som sanglærer, formår du at begejstre og smitte Jonas med din sangglæde. For os betyder det også meget, at du samtidig med din faglighed, også kommer ham i møde i forhold til de særlige behov han har. Både når det gælder hans fysiske udfordringer med kørestolen, men også ved at du socialt og kognitivt gør ham tryg og frimodig. Så, Maria, et stort, varmt TAK, for den måde du tryller sangen frem hos vores dreng!

Mvh Oddrun Rønne

Jeg  har lært rigtig meget af Maria i den tid jeg har gået hos hende. Hun har været støttende og ekstremt tålmodig og jeg har virkelig rykket mig på den tid hun har undervist mig. Jeg har lært meget om vejrtrækning, støtte og hvordan jeg kommer igennem svære passager i sange. Maria er en utrolig sød person og en rigtig god lærer.

Emilie Krusell Højegaard

Dette var første gang, jeg skulle modtage sangundervisning.

Maria var rigtig åben og afslappet, hvilket fik mig til at slappe af og derved kunne fokusere på undervisningen. Lige meget om jeg var forberedt eller ej, blev der altid taget imod en med et smil og åbne arme. Man kunne møde til undervisning træt og sur efter en lang dag, men med sangen og Marias positive sind, gik jeg derfra både gladere og med mere energi.

En kombination af glæde for musikken & et varmt åbent sind – gør simpelthen den bedste sanglærer.

Thomas Ipsen

 

Komplet sangteknik er et overskueligt og konkret system. Systemet er udviklet af en af verdens førende stemmeforskere og sangpædagog, Cathrine Sadolin. 

For nærmere info: www.completevocalinstitute.com

De tre overordnede principper er det grundlæggende i sang og vigtigt at kunne. Det gør det muligt at nå alle de høje og lave toner inden for den enkelte sangers omfang. Ud over det opnår du større rækkevide, længere fraser, mere power og undgår hæshed mm.
De tre overordnede principper skal overholdes uanset funktion & klangfarve.

1. Nødvendig twang: Området over stemmebåndene danner en tragt, dette kaldes "epiglottis hornet'. Man frembringer twang når epiglottishornet gøres mindre ved at bringe strubelåget tættere på den nedre del af epiglottis hornet . Dette gør at lyden bliver klarere og ikke-luftig  og du kan øge din volume. Du har altid nødt til at bruge nødvendig twang for at få korrekt teknik og opnå let og uhindret brug af stemmen uanset hvilken tilstand, klangfarve  der anvendes. Nødvendig Twang gør det nemmere at synge på alle måder. For mange lyder nødvendigt twang slet ikke twanget

2. Støtte: Støtte er at modarbejde diafragma trang til at lukke den luft ud som er blevet inhaleret. Dette opnås ved at arbejde imod dens bevægelse. Under sangen skubbes musklerne i taljen eller Solar Plexus udad, mens maven ved navlen trækkes gradvist og sejt ind, samt rygmusklerne spændes. Musklerne i lænden forsøger at trække bækkenet bagud, mens musklerne i maven forsøge at trække bækkenet op under din krop. Denne kamp mellem mavemusklerne og musklerne i lænden er en værdifuld og vigtig del af støtten. Støtten skal ske i en vedvarende og kontinuerlig bevægelse, som om man arbejder med modstand i bevægelsen. Så længe der produceres lyd, skal der støttearbejde til. Støtte er hårdt fysisk arbejde, så det er en godt at være i god fysisk form.
3. Undgå fremskudt kæbe og stramme læber: Undgå fremskudt kæbe og læbespændinger, da det ofte udløser spændinger omkring stemmebåndene.  For at undgå læbespændinger er det også vigtigt at danne vokaler med tungen uden at ændre formen af munden for meget. Konsonanter frembringes som regel ved hjælp af spændinger, men da man i sang ikke hviler på konsonanter så længe som på vokaler, hindrer konsonanterne ikke sangen. 

De 4 funktioner: Brugen af stemmen kan opdeles i 4 funktioner: Neutral, Curbing, Overdrive og Edge (tidligere 'Belting"). Funktionerne afviger ved at have forskellige mængder af metallisk karakter. De fleste sangproblemer opstår på grund af forkert  brug af funktionerne.  Hver enkelt funktion har en vis karakter, samt fordele og begrænsninger. For at undgå sangtekniske problemer er det vigtigt at kende og at respektere funktionernes begrænsninger. Når du kan synge alle funktionerne, er det muligt at skifte mellem dem under din sang, for at nuancere og opbygge sangen. Husk de tre overordnede principper uanset funktion. 

1. Neutral: Neutral er den eneste ikke-metalliske funktion. Der er ingen 'metal' i lyden. Neutral har en blød karakter og er den eneste funktion hvor du kan synge med luft uden at skade stemmen. Neutral er fundet ved at etablere en løs kæbe, og kan synges i alle tonelejer med alle vokaler. Generelt er Neutral fra rolig til medium høj lydstyrke.

2. Curbing: Curbing er en halv metallisk funktion. Metallet kan ikke på nuværende tidspunkt findes gennem anatomien, men via øret. Curbing har en tilbageholdende karakter og lyder lidt klagende, ligesom når du klager dig på grund af en mavepine. Curbing kan findes ved at etablere et 'hold'. Alle vokaler kan anvendes. Men i den høje del af stemmen og ved etablering af funktionen, skal vokalerne være rettet mod ”O”, ”E”  & ”Unh” (som i 'hungry').

3. Overdrive: Overdrive er en af to full-metalliske funktioner. Karakteren af Overdrive er ofte direkte og højt, som når man råber "hey" af nogen på gaden. Overdrive findes ved at etablere et "bid". Alle vokaler kan bruges i den lave del af stemmen, men i den høje del af funktionen, kan du kun bruge "Æ" og ”Å”.

4. Edge: Edge (tidligere 'Belting') er den anden hel metalliske funktion. Edge har en skarp og skrigende karakter, som barnegråd. Edge findes ved et tydeligt twanget epiglottis hornet. Edge kan bruge i alle tonelejer af stemmen. Kun twangede vokaler kan anvendes, da det twangede epiglottis horn er en betingelse for Edge.
Alle vokaler kan bruges i den lave del af stemmen, men i den høje del af stemmen og ved etablering af funktionen, kan du kun bruge ”E” , ”A” , ”Æ” og  ”Ø”.  Ved højere toner, bliver den skrigende karakter tydeligere. I Edge er det ikke muligt at opnå en lige så mørk klangfarve som i de andre funktioner, på grund af det meget tydelige twang, som altid vil gøre klangfarven lysere. 

Klangfarve: Alle funktioner kan farves lysere eller mørkere, nogle dog mere end andre. Klangfarven dannes I ansatsrøret (mundhulen). Alle sangere har forskellige mundhule og derfor har alle sangere sin egen særlige klangfarve. Mundhulens form kan bevæges I mange retninger, og derfor har vi mange muligheder for at ændre vores klangfarve.

Effekter: Ved effekter forstås de særlige virkemidler, der ikke er forbundet med melodi og tekst. Virkemidler der understreger sangerens udtryk eller stil. Manger af effekterne dannes i ansatsrøret. Sangere er forskellige. Det den ene sangere skal gøre for at opnå en effekt, kan være forskelligt fra det, en anden sangere skal gøre for opnå den samme effekt.

Før vi begynder at arbejde med effekter, er et vigtigt, at man behersker de 3 grundprincipper, den valgte funktion og klangfarve.