Styrke, stræk og afspænding.
Velvære og balance for stemme, sind og krop.
Træning og vedligeholdelse af sanger-/stemmekroppen.

Hathayoga er den yoga-gren jeg tager udgangspunkt i.

Yoga er et selvhjælpssystem, der er velkendt for sin evne til at reducere spændinger og stress gennem øvelser, hvor åndedræt og krop arbejder sammen. Kroppen styrkes, strækkes og smidiggøres. Yogaøvelserne stimulerer de indre organers ydeevne, kredsløbet optimeres og immunforsvaret styrkes. Yoga giver en følelse af indre ro og skaber velvære på flere planer.

Yogaen suppleres med styrkende øvelser for mave og ryg, enkelte venepumpeøvelser og vejrtrækningsøvelser som også træner støtten, som understøtter vores stemme. 

Hvis relevant varmes kroppen op med blødgørende bevægelser som løsner spændinger i skuldre, nakke, lænd og brystkasse, før yogaen. 


En træningssession kan vare fra 10 minutter til halvanden time, alt afhængig af formål, ønske og disponibel tid. 

Udover at skabe indre ro, klarhed, grounding og balance, kan træningen også bruges til at vedligeholde og træne sanger-stemmekroppen. 

MERE OM ØVELSERNE:

Yoga- og åndedrætsøvelser som styrker, strækker og afspænder samt giver en bredere og dybere vejrtrækning,

Styrkende øvelser for mave og ryg, som udover at styrke kroppens center også styrker de muskelgrupper som indgår i stemmearbejdet.

Venepumpeøvelserne som stimulerer kredsløbet.

Bløde energiske, groundende bevægelser, som udover at løsne spændninger i kroppen også styrker konditionen og åbner for en dybere vejrtrækning.

Simple "opvarmende" og groundende stemmeøvelser, som også kobler støtte og stemme. 

Tunin´In & stemmemeditation når ønsket. 

•••


Når jeg selv træner eller underviser, udvælger jeg øvelserne ud fra tid til rådighed og hvad ønsket med træningen er.


Programmer a´ halvanden times varighed:

- Yoga- og åndedrætsøvelser, styrkende øvelser for mave og ryg, venepumpeøvelser og afspænding. 

- Kroppen "varmes op" med blødgørende bevægelser, med efterfølgende yoga og afspænding. 

Tunin´In  og stemmeøvelser, inddrages i det omfang som ønskes i begge programmer. 

Kortere programmer: 

- 10 min´s blødgørende, energiske bevægelser, med stræk og enkelte vejrtrækningsøvelser efterfølgende. 

- Formålet er at "nedkøle" og afspænde stemme, sind og krop, efter en lang dag. 

- Udstrækning og kort meditation mellem dagens opgaver. 

- Afspændende øvelser målrettet stemmen, via fx. stræk af tunge, stemme- og åndedrætsøvelser. 

- Tunin´In & syngning af mantra, hvis brug for at stilne tankerne og centrere.


I forhold til sang-/stemmekroppen, kan du via denne træning på jævnlig basis, med enkelte krops - og vejrtrækningsøvelser, ret hurtigt etablere forbindelsen mellem krop, vejrtrækning og stemme.

Denne skærpelse af forbindelse og "parathed" til brug af stemmen, kan bruges af alle som bruger deres stemme meget, om det er i tale, sang eller andet. 

Med ønsket om alt det bedste.

Om Shanti.

 
 

Feedback fra yogaelever.

Det forebygger at skavanker ikke tager overhånd og man bliver mindre stiv i kroppen. Det giver velvære - også mentalt hjælper det mig med at slippe bekymringer og problemer. 

Ragna

Yoga giver mig en skøn pause, hvor det er 100% mig og min krop som er i centrum. Det giver smidighed, velvære og ro i kroppen. Sidst men ikke mindst er det også Marias udstråling og energi der smitter af :)

Lone

Yoga giver mig større smidighed, bedre balance samt en indre ro. Super godt velvære efter træning. Kan stærkt anbefales. Tusind tak.

Marianne

 

Gennem venligt nærvær, medfølelse, glæde og sindsro er det muligt at åbne og frigøre hjertet og bringe det i forbundethed med alle skabninger.  


Buddha