+45 26247603
MARIA SITA
Sanger og underviser.

STEMMEN I CENTRUM
Hvad ønsker du at blive bedre til ?
SANG
I en sang/- stemmelektion tager vi udgangspunkt i hvad du vil arbejde med.
Vi gennemgår stemmens grundlæggende anatomi og du lærer gennem teori og praksis hvordan stemme, krop og vejrtrækning arbejder sammen.
Herfra kan vi fx. arbejde med din klang, lydstyrker, timing, sving, toneomfang, improvisation, udtryk og performance.
TALE
I arbejdet med talestemmen gennemgår vi ligeledes stemmens grundlæggende anatomi i teori og praksis, samt koblingen mellem stemme, krop og vejrtrækning.
Derfra kan vi eksempelvis arbejde videre med, at blive bedre til at tale højt uden at blive hæs, at artikulere tydligere og variere klang og intensitet afhængig af situationen, at tale i et tempo og toneleje som føles (og lyder)
behageligt, at huske pauser og give plads til vejrtrækningen.
STEMMEKROPPEN
I opvarmning af stemmekroppen, aktiveres og afspændes de muskler som bruges under sang/-tale.
Øvelserne er en blanding af blødgørende og opvarmende bevægelser som grounder, afspænder og åbner for en dybere og "friere" vejrtrækning samt stemme- og støtteøvelser, som træner og bevidstgøre samspillet mellem stemme, krop og vejrtrækning.
Mere info om øvelserne: Sitayoga
RYTMISK TRÆNING
I den rytmiske træning, trænes grundlæggende rytmiske kompetencer via bevægelse, klap/tramp, stemme og krop.
Gennem øvelserne har vi bl.a fokus på periodefornemmelse, puls, sving, forskellige taktarter og underdelinger.
IMPROVISATION
I Improvisationsdelen arbejder vi med fri improvisation over beats, med eller uden akkorder, call-response, fraseringer og ornamentationsteknik, hovedsaligt indenfor soul, jazz, R&B, pop og world genren.
FÆLLESSANG
I valget af hvilke sange, som synges i forbindelse med fællessang, tager jeg udgangspunkt i jeres ønsker samt hvad jeg vurderer passer til lejligheden. Ligeledes kan vi arbejde med circlesinging (vokal improvisation), afrikanske sangdanse og/- eller chants, hvis interesse for det.
STEMMEPLEJE
Øvelser for stemmen med og uden lyd, i form af stræk og afspænding af hals, kæbe og tunge, kamille/timian dampbad med efterfølgende stilhed til trætte stemmebånd, "stemme-støttestarters" som understøtter sundt stemmebrug, mm.
SANG- OG STEMMETEKNIK
Sang- og stemmeteknisk, tager jeg udgangspunkt i Complete Vocal Technique (CVT) suppleret med andre sangtekniske tilgange jeg finder brugbare og relevante i arbejdet med sang- og stemmetræning.
Undervisningen tilbydes både som solo- og holdundervisning.



Kort om Complete Vokal Technique
(Komplet Sangteknik)
De tre overordnede principper er det grundlæggende i sang og vigtigt at kunne. Det gør det muligt at nå høje og lave toner inden for den enkelte sangers omfang samt længere fraser, mere variation i din klang og lydstyrker, undgå hæshed mm.
1. Twang:
Området over stemmebåndene danner en tragt, dette kaldes "epiglottis hornet'. Man frembringer twang når epiglottishornet gøres mindre. Dette gør at lyden bliver klarere og ikke-luftig og du kan øge din volume. Du er altid nødt til at bruge nødvendig twang for at få korrekt teknik og opnå let og uhindret brug af stemmen uanset hvilken klangfarve der anvendes.
2. Støtte:
Støtte er at modarbejde diafragma trang til at lukke den luft ud som er blevet inhaleret. Dette opnås ved at arbejde imod dens bevægelse. Under sangen skubbes musklerne i taljen eller Solar Plexus udad, mens maven ved navlen trækkes gradvist og sejt ind, samt rygmusklerne spændes. Musklerne i lænden forsøger at trække bækkenet bagud, mens musklerne i maven forsøge at trække bækkenet op under din krop. Denne kamp mellem mavemusklerne og musklerne i lænden er en værdifuld og vigtig del af støtten. Støtten skal ske i en vedvarende og kontinuerlig bevægelse, som om man arbejder med modstand i bevægelsen. Så længe der produceres lyd, skal der støttearbejde til. Støtte er kræver fysisk styrke, så det er en godt at være i god form.
3. Undgå fremskudt kæbe og stramme læber:
Undgå fremskudt kæbe og læbespændinger, da det ofte udløser spændinger omkring stemmebåndene. For at undgå læbespændinger er det også vigtigt at danne vokaler med tungen uden at ændre formen af munden for meget. Konsonanter frembringes som regel ved hjælp af spændinger, men da man i sang ikke hviler på konsonanter så længe som på vokaler, hindrer konsonanterne ikke sangen.
De 4 funktioner:
Brugen af stemmen kan opdeles i 4 funktioner: Neutral, Curbing, Overdrive og Edge (tidligere kaldt 'Belting"). Funktionerne afviger ved at have forskellige mængder af metallisk karakter. De fleste sangproblemer opstår på grund af forkert brug af funktionerne. Hver enkelt funktion har en vis karakter, samt fordele og begrænsninger. For at undgå sangtekniske problemer er det vigtigt at kende og at respektere funktionernes begrænsninger. Når du kan synge alle funktionerne, er det muligt at skifte mellem dem under din sang, for at nuancere og opbygge sangen. Husk de tre overordnede principper uanset funktion.
1. Neutral:
Neutral er den eneste ikke-metalliske funktion. Der er ingen 'metal' i lyden. Neutral har en blød karakter og er den eneste funktion hvor du kan synge med luft uden at skade stemmen. Neutral er fundet ved at etablere en løs kæbe, og kan synges i alle tonelejer med alle vokaler. Generelt er Neutral fra rolig til medium høj lydstyrke.
2. Curbing:
Curbing er en halv metallisk funktion og har en tilbageholdende karakter. Curbing findes ved at etablere et 'hold'. Alle vokaler kan anvendes. Men i den høje del af stemmen og ved etablering af funktionen, skal vokalerne være rettet mod ”O”, ”E” & ”Unh” (som i 'hungry').
3. Overdrive:
Overdrive er en af to hel-metalliske funktioner. Karakteren af Overdrive på høje toner er direkte og høj. I midterleje og i dybden, kan den have medium lydstyrke. Overdrive findes ved at etablere et "bid". Alle vokaler kan bruges i den lave del af stemmen, men i den høje del af funktionen, kan du kun bruge "Æ" og ”Å”.
4. Edge:
Edge er den anden hel- metalliske funktion. Edge har en skarp og skrigende karakter. Edge findes ved et tydeligt twanget epiglottis hornet og kan bruge i alle tonelejer. Kun twangede vokaler kan anvendes, da det twangede epiglottis horn er en betingelse for Edge.
Alle vokaler kan bruges i den lave del af stemmen, men i den høje del af stemmen kan du kun bruge ”E” , ”A” , ”Æ” og ”Ø”.
Klangfarve:
Alle funktioner kan farves lysere eller mørkere, nogle dog mere end andre. Klangfarven dannes I ansatsrøret (mundhulen). Alle sangere har forskellige mundhule og derfor har alle sangere sin egen særlige klangfarve. Mundhulens form kan bevæges i mange retninger, og derfor har vi mange muligheder for at ændre vores klangfarve.
Effekter:
Ved effekter forstås de særlige virkemidler. Virkemidler der understreger sangerens udtryk eller stil. Mange af effekterne dannes i ansatsrøret.
Før vi begynder at arbejde med effekter, er et vigtigt, at man behersker de 3 grundprincipper, den valgte funktion og klangfarve.
For mere information:
www.completevocal.institute.com




Hvad andre har sagt om undervisningen.
Tusind tak, det er så dejligt at komme til de her lektioner.
Gisle
Tak for en god session, det var jo helt vildt den forskel jeg mærkede fra da vi startede til vi sluttede.
Joram, JJ Paulo.
Efter en time kunne jeg mærke en forskel! Tak for din sangundervisning.
Bjørn Vidø
"Jeg har simpelthen fået drivet tilbage". Jeg tror ikke nogen anden sanglærer ville have kunnet få mig til at synge disse toner. Du har fået mig ud af min skal.
Rosalia Ntemi
Jeg har lært rigtig meget på et år og kan mærke jeg bruger alt jeg har lært i min hverdag.
Nynne Ulstrup
Jeg har været utrolig glad for at gå til sangundervisning hos Maria Sita.
Jeg har både fået de teknikker, samt den selvtillid, jeg har haft brug, og det har været med til at gøre, at jeg nu tør at følge min drøm om en karriere indenfor sang og sangskrivning.
Maria er meget nede på jorden, så man føler sig med det samme tryg og velkommen, og så er hendes måde at undervise på meget nem at relatere til og udføre.
Julie Harild
Maria ~ tak for den måde du er som sanglærer for Jonas! Foruden at du kan dit kram som sanglærer, formår du at begejstre og smitte Jonas med din sangglæde. For os betyder det også meget, at du samtidig med din faglighed, også kommer ham i møde i forhold til de særlige behov han har. Både når det gælder hans fysiske udfordringer med kørestolen, men også ved at du socialt og kognitivt gør ham tryg og frimodig. Så, Maria, et stort, varmt TAK, for den måde du tryller sangen frem hos vores dreng!
Oddrun, Rønne
Jeg har lært rigtig meget af Maria i den tid jeg har gået hos hende. Hun har været støttende og ekstremt tålmodig og jeg har virkelig rykket mig på den tid hun har undervist mig. Jeg har lært meget om vejrtrækning, støtte og hvordan jeg kommer igennem svære passager i sange. Maria er en utrolig sød person og en rigtig god lærer.
Emilie Krusell Højegaard
Dette var første gang, jeg skulle modtage sangundervisning.
Maria var rigtig åben og afslappet, hvilket fik mig til at slappe af og derved kunne fokusere på undervisningen. Lige meget om jeg var forberedt eller ej, blev der altid taget imod en med et smil og åbne arme. Man kunne møde til undervisning træt og sur efter en lang dag, men med sangen og Marias positive sind, gik jeg derfra både gladere og med mere energi.
En kombination af glæde for musikken & et varmt åbent sind – gør simpelthen den bedste sanglærer.
Thomas Ipsen
Jeg har gået til sang hos Maria i 3 år, hvilket jeg kun kan anbefale til andre der overvejer at prøve det samme. Jeg har i løbet af årene forbedret min sangstemme, ved at få øvelser der passede til mine behov og svagheder som jeg altid vil have stor gavn af. Dette har gjort, at jeg har haft mulighed for at udvikle min egen personlige stemme samt finde frem til mine svagheder jeg kunne arbejde på, samtidig med at få ros for hvad jeg kunne i forvejen. På musikskolen er der mulighed for at deltage til cafekoncerter, hvilket godt kan være grænseoverskridende til tider. I Marias undervisning lærer man også hvordan man optræder, og hvilke tricks der skal til for at gøre det hele lidt nemmere. Min sangundervisning hos Maria har både forbedret min stemme, men også evnen til at kunne optræde foran et publikum, hvilket er noget jeg nu kan tage med mig videre i livet. Jeg vil helt klart anbefale undervisning hos Maria til andre der overvejer at arbejde med deres sangstemme og optræden, samt prøve nogle grænser af. Jeg har i hvert fald haft stor glæde af det.
Sofie Kure
Udtalelse i forbindelse med en workshop.
Vi havde fornøjelsen af at have besøg af Maria til et arrangement for kommunens ledere. Maria underviste i god brug af krop og stemme i ledelseshvervet, samt involverede de medvirkende i en rytmisk oplevelse med både bevægelse og sang. Desuden rundede Maria dagen af med en fællessang, som skabte samhørighed i salen. To gode indslag, som har affødt positiv feedback.
Rikke Agnete Andersen
HR-konsulent i Bornholms Regionskommune.
