top of page

Gennem venligt nærvær, medfølelse, glæde og sindsro er det muligt at åbne og frigøre hjertet og bringe det i forbundethed med alle skabninger.  


Buddha

Gemt div.: Text

Kommentar fra tidligere kunde:


En stor og meget særlig tak skal lyde til dig, du var uden tvivl med til at gøre vores dag helt perfekt. Det var SÅ smukt og virkelig prikken over i’et med sangen og musikken til vores vielse.


Du skal også have stor ros for at være så professionel, og for din måde at være på - du kan bare mærke hvad man har brug for. Så planlægningen op til brylluppet, var så nem og på dagen, havde du hele tiden perfekt føling med timingen. TAK.


Vi ville ønske at alle kunne få glæde af din stemme, for os er det hvertfald noget vi vil huske til evig tid.

Kamillah & Rasmus Strandvilde

69751617_2295025064160746_4767277526621880320_o_edited.jpg
Gemt div.: Testimonial
steve-halama-dkg-zps94uw-unsplash.jpg
kal-visuals-aK4iPNYipnU-unsplash.jpg
soroush-golpoor-rHeZKDr8FBQ-unsplash.jpg
Gemt div.: Projects
Maria_sort_hvid_beska%C3%8C%C2%8Aret_edi

UNPLUGGED 

Koncerter hvor repertoiret er en blanding egne kompositioner, spirituelle sange og fortolkninger af nordiske og amerikanske klassikere. 
Behagelig lydstyrke og godt til "lyttemusik", baggrundsmusik og cafe lounge.

Gemt div.: Lessons

Komplet sangteknik er et overskueligt og konkret system.

Systemet er udviklet af en af verdens førende stemmeforskere, Cathrine Sadolin.

For mere information: www.completevocalinstitute.com

KORT OM KOMPLET SANGTEKNIK

De tre overordnede principper er det grundlæggende i sang og vigtigt at kunne. Det gør det muligt at nå alle de høje og lave toner inden for den enkelte sangers omfang. Ud over det opnår du større rækkevide, længere fraser, mere power og undgår hæshed mm.
De tre overordnede principper skal overholdes uanset funktion & klangfarve.

1. Twang: 

Området over stemmebåndene danner en tragt, dette kaldes "epiglottis hornet'. Man frembringer twang når epiglottishornet gøres mindre ved at bringe strubelåget tættere på den nedre del af epiglottis hornet . Dette gør at lyden bliver klarere og ikke-luftig  og du kan øge din volume. Du er altid nødt til at bruge nødvendig twang for at få korrekt teknik og opnå let og uhindret brug af stemmen uanset hvilken tilstand, klangfarve  der anvendes. 

2. Støtte: 

Støtte er at modarbejde diafragma trang til at lukke den luft ud som er blevet inhaleret. Dette opnås ved at arbejde imod dens bevægelse. Under sangen skubbes musklerne i taljen eller Solar Plexus udad, mens maven ved navlen trækkes gradvist og sejt ind, samt rygmusklerne spændes. Musklerne i lænden forsøger at trække bækkenet bagud, mens musklerne i maven forsøge at trække bækkenet op under din krop. Denne kamp mellem mavemusklerne og musklerne i lænden er en værdifuld og vigtig del af støtten. Støtten skal ske i en vedvarende og kontinuerlig bevægelse, som om man arbejder med modstand i bevægelsen. Så længe der produceres lyd, skal der støttearbejde til. Støtte er kræver fysisk styrke, så det er en godt at være i god form.


3. Undgå fremskudt kæbe og stramme læber: Undgå fremskudt kæbe og læbespændinger, da det ofte udløser spændinger omkring stemmebåndene.  For at undgå læbespændinger er det også vigtigt at danne vokaler med tungen uden at ændre formen af munden for meget. Konsonanter frembringes som regel ved hjælp af spændinger, men da man i sang ikke hviler på konsonanter så længe som på vokaler, hindrer konsonanterne ikke sangen. 

De 4 funktioner: 

Brugen af stemmen kan opdeles i 4 funktioner: Neutral, Curbing, Overdrive og Edge (tidligere kaldt 'Belting"). Funktionerne afviger ved at have forskellige mængder af metallisk karakter. De fleste sangproblemer opstår på grund af forkert brug af funktionerne.  Hver enkelt funktion har en vis karakter, samt fordele og begrænsninger. For at undgå sangtekniske problemer er det vigtigt at kende og at respektere funktionernes begrænsninger. Når du kan synge alle funktionerne, er det muligt at skifte mellem dem under din sang, for at nuancere og opbygge sangen. Husk de tre overordnede principper uanset funktion. 

1. Neutral: 

Neutral er den eneste ikke-metalliske funktion. Der er ingen 'metal' i lyden. Neutral har en blød karakter og er den eneste funktion hvor du kan synge med luft uden at skade stemmen. Neutral er fundet ved at etablere en løs kæbe, og kan synges i alle tonelejer med alle vokaler. Generelt er Neutral fra rolig til medium høj lydstyrke.

2. Curbing: 

Curbing er en halv metallisk funktion. Curbing har en tilbageholdende karakter og lyder lidt klagende, ligesom når du klager dig på grund af en mavepine. Curbing kan findes ved at etablere et 'hold'. Alle vokaler kan anvendes. Men i den høje del af stemmen og ved etablering af funktionen, skal vokalerne være rettet mod ”O”, ”E”  & ”Unh” (som i 'hungry').

3. Overdrive: 

Overdrive er en af to hel-metalliske funktioner. Karakteren af Overdrive er ofte direkte og højt, som når man råber "hey" af nogen på gaden. Overdrive findes ved at etablere et "bid". Alle vokaler kan bruges i den lave del af stemmen, men i den høje del af funktionen, kan du kun bruge "Æ" og ”Å”.

4. Edge: 

Edge er den anden hel- metalliske funktion. Edge har en skarp og skrigende karakter, som barnegråd. Edge findes ved et tydeligt twanget epiglottis hornet. Edge kan bruge i alle tonelejer af stemmen. Kun twangede vokaler kan anvendes, da det twangede epiglottis horn er en betingelse for Edge.
Alle vokaler kan bruges i den lave del af stemmen, men i den høje del af stemmen og ved etablering af funktionen, kan du kun bruge ”E” , ”A” , ”Æ” og  ”Ø”.  Ved højere toner, bliver den skrigende karakter tydeligere. I Edge er det ikke muligt at opnå en lige så mørk klangfarve som i de andre funktioner, på grund af det meget tydelige twang, som altid vil gøre klangfarven lysere. 

Klangfarve: 

Alle funktioner kan farves lysere eller mørkere, nogle dog mere end andre. Klangfarven dannes I ansatsrøret (mundhulen). Alle sangere har forskellige mundhule og derfor har alle sangere sin egen særlige klangfarve. Mundhulens form kan bevæges i mange retninger, og derfor har vi mange muligheder for at ændre vores klangfarve.

Effekter: 

Ved effekter forstås de særlige virkemidler. Virkemidler der understreger sangerens udtryk eller stil. Mange af effekterne dannes i ansatsrøret. 

Før vi begynder at arbejde med effekter, er et vigtigt, at man behersker de 3 grundprincipper, den valgte funktion og klangfarve.

Gemt div.: About

RYTME OG IMPROVISATION

Skærp din rytmiske opmærksomhed og skab mere variation i din sang.  

Hvor ligger du i forhold til beatet, langt tilbage, fremme eller lige på.. og hvordan fornemmer du underdelingerne, som gerne har indflydelse på hvordan du fraserer dine ord og melodi linier. 

Når vi sangere improviserer, har vi ikke et instrument at forholde os til, ligesom andre musikere har. 

Så det er i høj grad vores øre vi må træne og synge ud fra, og derved blive gode til at synge de toner ”vi hører” vi har lyst til at synge, til de givne passager i musikken. Selvfølgelig kan man også gå mere musik teoretisk til værks, men her vil vi hovedsalig arbejde med forskellige metoder som styrker vores evne til at improvisere ud fra øret. 


I den rytmiske og improvisatoriske træning, vil vi arbejde med øvelser hvor vi træner:

- puls, sving, periodefornemmelse, timing og underdelinger.

​- fraseringer og ornamentationsteknik.

- improvisation indenfor forskellige stilarter.

- circle singing, fælles rytmisk vokal improvisation.

Gemt div.: Lessons
Yoga for børn.png
Gemt div.: Service

"Der er ikke brug for templer, der er ikke brug for kompliceret filosofi.

Vores egen hjerne, vores eget hjerte er vores tempel, min filosofi er venlighed."

Dalai Lama

“Vores liv udtrykker altid resultatet af vores dominerende tanker”

Søren Kierkegaard

Gemt div.: Text
Maria-sang-smil_edited.jpg
Dans i hav, MS_edited.jpg
Maria Blå 1_edited_edited_edited_edited.jpg
Gemt div.: Projects